Zebra med prikker

Dekkmarkering

Her i huset er det for tiden, hard innsats med dekkmarkering.

Dekken er inne, den tilbys kontant og nesten overalt. Ute,inne, i trapp, heis osv.

Det som er problemet- som jeg regnet med ville bli et problem er å koble dette med teposelukten.

I filmen ser det jo så enkelt ut. Den lukter på kantarellen, wups ned i dekk.

Dalmis gjør ting på sin egen måte, slik: Jeg viser frem teposen, hun dekker- kjempebra. Men hun ser ikke, lukter ikke på teposen- er det et problem?

Prøvde å bare legge teposen på gulvet,og så om hun tok dekkmarkering der. NEI.

Så jeg gikk tilbake til dekkmarkering, masse dekk. Jada sier Zebra, jeg dekker du gir meg godbit. Fin deal.

Så tepose igjen, samme skjer. Hva skal jeg gjøre?? Feile ho? Nekte ho belønning,hvis ho ikke snuser og så legger seg?

Ho gir jo fort opp, er redd for å ødelegge noe her. Men samtidig må vi jo komme over denne kneika.

Hvis noen har tips eller råd blir jeg veldig glad for det altså. Vi står litt fast. Jommen godt det er lenge til kantarellsesongen:)

Men ho er utrolig sjarmerende den lille tuppa mi:)

I går var vi hos mine foreldre,og der har vi regelen: lkke inn på kjøkkenet. Zebra ligger der med potene på dørstokken, hodet mellom bena, ørene utover,og blikket som vandrer mellom hver munnfull- vi ler oss jo ihjel av ho. Og ho bryter jo ikke regelen:)

Idag blir det fin fin tur i det fine været, så skal vi kose oss her hjemme.

Comments on: "Dekkmarkering" (7)

  1. Jag har en väldigt bra bok om kantarellsök, vet inte om den finns översatt. Plocka svamp med hund av Bogdan Bojanic

  2. Når jeg leser dette innlegget så tenker jeg på mine planer om kantarell-søk-treningen jeg skulle til med i fjor…. Hmmmm.. Her er det fortsatt ingen hund som bryr seg om kantarell 😉
    Treningen ble med andre ord ingenting av 😉

    Men i år er nye muligheter 🙂

    Etter å ha lest en del om det i fjor, har jeg endt opp med denne planen.

    – Se på kantarell – godbit
    – Se på kantarell og nærme seg – godbit
    – Gå bort og lukte på kantarell – godbit
    – Finne mer gjemte kantarell og lukte – godbit
    – Øke gradvis vansklighetsgraden for søket.

    Når søket av kantarell sitter godt, går jeg videre.

    Søke opp kantarell og gjøre tegn til å sitte – godbit
    søke opp kantarell og sitte – godbit
    søke opp kantarell og gjøre antydning til å dekke – godbit
    søke opp kantarell og dekke – godbit
    BINGO 😉

    Det er lett å skrive om det, men vi får se hvordan det går når jeg begynner selv 😉
    Kanskje ingen tips å finne, men det er nå ihvertfall min plan.

    Fasiten på om det virker kommer jo til høsten 😉

  3. Ingen råd å komme med, men blir spennende å følge dere 🙂

  4. Min erfarenhet är att synintrycket ska bort så fort som möjligt annars fastnar hunden på synen och går inte på doften. Lägg kantarellen i en tekula eller under en tesil, då har du doften men inget synintryck. Lägg ut flera tekulor men bara en med «rätt» doft. När jag har kantarellsök utomhus kastar vi kantarellen i högt gräs och föraren står alldeles bakom hunden när den söker så man kan klicka i den ögonblick den snusar på kantarellen. Tekulan/silen är bra om hunden är hungrig och gärna äter kantarellen. När man tränar som specialsök har man kantarellen i en behållare i sökbänken = syns inte, kan inte ätas =)

    Jag brukar lära ut sitt i kantarellsök. Belöna först hundens spontana sitt 4-5 ggr. Just när hunden sätter sig 6e gången håller du fram tekulan med doften. Upprepa MÅNGA ggr på olika platser. Göm tekulan/kantarellen på plats du kommer ihåg, inomhus t ex bakom en hörna, ute i högt gräs. När hunden kommer dit och snusar är du redo – beröm med rösten och VÄNTA tills hunden sätter sig = klick. Om hunden inte fattar detta kan jag testa att istället för beröm SÄGA sitt några ggr när hunden snusar på kantarellen och klicka för sittet. Och sen vänta och se om hunden sätter sig utan att jag säger något….

    Har Zebra lätt för att lägga sig? En del hundar föredrar ju ligg, andra sitt……

    Lycka till!

  5. Takk for grundig og godt svar:)
    Jeg er usikker på om jeg skal gå vekk fra dekkmarkering og heller bruke sitt. Dekkmarkering ble brukt fra min side, fordi jeg synes det var tydeligst. Kjempeide med kantarell i tekule- TAKK:)

Legg igjen en kommentar

Blogg

Zebra med prikker

bitmeg.wordpress.com/

Just follow your instincts

Amokk

Zebra med prikker

