Zebra med prikker

Jeg elsker bøker! Jeg fasineres, tiltrekkes og er rett ut avhengig av bøker.

Jommen godt jeg jobber på Arendal bibliotek.

Har du noengang sett de personene som i smug kjærtegner en bok, snuser på den, nærmest sigler med ekstatisk utrykk. Det kan godt hende det er meg du har sett.

Et bibliotek er som et enormt skattekammer: med mørke huler, gjemte tunneler,  hemmelige ganger, troll og prinsesser. Et hav av uendelighet,og et rom med nåtid.  Du kan reiser fra stjerne til stjerne, eller bare til kiosken nedi veien. Bristende kjærlighet,og hat så svart som natten, stormende galskap og rolig ettertenksomhet. Du kan fanges av vampyrer, elsket av varulver, drepes av trollmenn,og blir henført av tusser og troll.  Man kan være leiemorder, doplanger, flyktning, slave og bare en unge i bråkmakergatan.

Jeg elsker bøker fordi de frakter meg vekk herfra, de viser meg livet fra en annen side. De trollbinder med ord, skjulte meninger og herlige skikkelser.

Hvem har vel ikke blitt henført av herr Darcy, elsket med Orry, grått med Remi, overvunnet ondskap med Harry, vandret rundt med Pan, kjent kjærligheten til Cosette, grått med Nora, følt fortvilelsen fra  Anne Frank, hvem har  ikke vært på flukt med Papillion, vært nær ondskap med Mikael og Lisbet.

Husker jeg lest Utvandrere når jeg var omkring 12, den gjorde enormt inntrykk. Og den Ukjente Soldat av Linna-tok meg med på ting jeg håper jeg aldri opplever.

Harry Potter var frelse fra en vond tid. Jeg gråt når boken var slutt, fordi jeg var nødt til å forlate dette herlige universet. Jeg hylte av fryd når vi drepte Voldemort,og vinket vemodig til de på jernbanestasjonen. Jeg følte hvert piskeslag som Onkel Tom mottok, og kjente frykten når nazistene kom for å hente Anne. Jeg har kost meg på gale eventyr,og smårampete utflukter med Puk, Molly Mindy Mandy og Flette Mette.

Narnia har budt på enorme eventyr, fryktelige kamper og herlige skikkelser. Hvem kan glemme Aslan?

Jeg har gjort mer kriminelle ting i mitt liv enn jeg ante, jeg har drept flere en sunt er. Jeg har reddet en god del, og vært i mang en slåsskamp. Jeg har vært inni de råeste sinn, de mest forvorpne, ødelagte skikkelser.  Vært grådig, slem og hatsk, men også vist heltemodighet og pasjon. Jeg har elsket til vanvidd,og dødd av sult.

Jeg har rett og slett hatt en innmari rikt og spennende liv sammen med utallige bøker.

Gleder meg til tiden fremover:)

Les en god bok folkens!

 

 

Comments on: "En bibliofils bekjennelse" (8)

  1. Fantastisk innlegg! Kjenner meg igjen. Hvem kan glemme Aslan? Du er ikke den eneste som gråt når Harry Potter var ferdig. ❤

  2. Liker! 🙂

  3. Høres jo ut som om at du har den riktige jobben 🙂

  4. Åsa, Ferdinand og Loppa said:

    Herlig innlegg! Det «verste» med å lese gode bøker, er den grusomme følelsen idet du innser at det fantastiske universet kommer til å ta slutt;konflikten mellom å la seg rive med av historien og å lese sakte med pauser innimellom for fortsette å være «i» boken lengst mulig…

  5. herlig innlegg. Og takk for gode boktips elsker de:)

  6. Jag kan inte heller leva utan böcker ❤

  7. Bøker er topp. Elsker å lese 🙂

Legg igjen en kommentar

Blogg

Zebra med prikker

bitmeg.wordpress.com/

Just follow your instincts

Amokk

Zebra med prikker

