Zebra med prikker

Dette blir en personlig blogg, så hermed er du advart:)
Imorgen skal vi til dyrlegen,og sjekke lever verdier osv igjen. Jeg har utsatt og utsatt- jeg vil vel egentlig ikke vite det. Dyrlegen som fant ut at Zebra hadde spondylose sa at: jeg tror ikke du skal forvente at hun blir så mye eldre enn 6-8 år. Trolig ikke pga smertene men fordi nyrene og leveren blir ødelagt av medisiner. Så jeg har hatt det i bakhodet lenge. Og hun gikk på enorme mengde mer smertestillende, fordi hun trengte det og fordi det hjalp.

Hun har også fått en kul på nakken, den første kulen ble fjernet da de lurte på om det var kreft. Nå er den tilbake, øm og stor.
Det er vel typisk det, at hvis lever og nyre skulle være fine så dør ho av kreft:)

Grunnen til at jeg har utsatt er egoisme- er det ikke ofte slik? At vi utsetter det vonde så lenge vi kan? At vi kanskje utsetter vofsene våre for mer smerte enn de hadde behøvd fordi vi ikke orke så slippe dem?

Jeg har levd med kronisk syk hund i godt over to år, og det sliter. En blir lei, frustrert og sur.
Sur fordi en ikke bare kunne fått seg en frisk hund som alle andre, misunnlig fordi alle andre kan gjøre gøye ting, mens du surrer rundt i en faens skau med ei bikkje som nesten ikke kan bevege seg. Lei seg fordi alle drømmer og håp gikk så inni helvete i vasken. Frustrert fordi det hemmer hverdagslivet,og det hundeholdet du vil ha.

Men så lærer man seg å begrense, omfavne det man har,og sette pris på de gode øyeblikkene. En lærer seg å leve med en slik hund,og sette pris på det livet. At et slikt liv kan være vel så fint og greit. At det blir mer kos og turer enn konkurranse og sammhold med andre. En blir vant til det, men begrensningene er der hele tiden,og av og til stikker det.

En av grunnene til at Zebra har levd så lenge er at ho er så jævlig grei og snill. Hun er så enkel, lykkelig og snill. Hun har ingen store diller, ingen store problemer, bortsett fra sykdommen er hun fryktelig enkel hund. Man lever lenge så sjarmen mener Zebra:)
Og fordi det kommer gode dager innimellom,og i det siste har de gode dagene vært langt overveiende enn de onde. Jeg suser rundt på en rosa sky,og har ingen planer om å briste den. Men briste vil den kanskje på mandag!

Comments on: "om tanker og følelser og sånt shitt." (16)

  1. Krysser fingrene for dere 🙂 Vet hvordan du har det, har hatt akkurat de samme bekymringene som deg med to hunder. En med hjertefeil, og en som plagdes med HD. Følg med på hva hunden sier til deg, de gir tydelig beskjed når nok er nok.

  2. Kjære du. Skjønner så godt hva du mener, og du har all rett til å være sur, frustrert og lei deg. Jeg har dog tro på at Zebra kom til deg for en grunn. Enda jeg ikke er innmari overtroisk, så kan man ikke annet enn å tru det. Slik føler jeg med Tinka også. Jeg skulle jo ikke ha noen epi-hund, som måtte medisineres hele livet. Men slik ble det.

    Og jammen har jeg lært mye, om både hund, sykdom, og ikke minst om meg selv, gjennom dette. Så jeg tror noe godt kan komme ut av dette for dere også, selvom det er jævlig vanskelig å se til tider. Det er jo ikke tvil om at Zebra traff Jackpot da hun endte opp hos deg hvertfall 🙂

    Jeg har en liten mistanke jeg, at om du er litt som meg, så vil du heller surre rundt i en «faans skau» med Zebra, enn å konkurrere aktivt med hvilken som helst annen superfrisk hund. Rett og slett fordi Zebra er Zebra. Verdens beste Zebra, faktisk 🙂

  3. Åsa og Ferdinand said:

    Huff, ja; det er tøft å leve med syke hunder; uvissheten er tærende. Lykke til i morra!

  4. Skulle gjerne sagt noe magisk noe som fikset alt, men det finnes jo ikke. Så da ønsker jeg dere heller masse lykke til i morgen!

  5. Dette var veldig trist lesing… Jeg kan nok på en eller annen måte se for meg hvor frustrerende det må være for deg, og hvor tungt det må være. Uansett skal jeg krysse alt jeg har for dere, og håpe på at alt blir fint. Det er ubehagelig å gå rundt i uvitenhet, det vet jeg. Ønsker dere masse, masse lykke til!

  6. Stor kram! . Nessie min andra dalmatiner hade ju också spondylos och blev bara 8 år.

  7. Sender en stor klem

  8. Sender en stor klem, det må ikke være lett ❤

  9. Håper det gikk bra hos dyrlegen! Hilsen Rita & Guro

  10. oj vad ag känner igen mycket i det här… 😦 hoppas ni fick bra svar av veterinären?

  11. Vi venter fremdeles på svar. Takk for omtanke og gode ord:)

  12. Vondt med sjuk hund! Så lenge hun er glad og trives skal du stole på at hun liker livet 🙂 Når det er slutt, da er det slutt og du vet hun har hatt det godt hos deg. Ubeskrivelig vondt å måtte være den som har ansvaret og må ta den endelige avgjørelsen. Nyt de gode dagene – og gå inn i de vonde med mot og styrke, Det er tøft, og lettere sagt enn gjort, jeg vet..

  13. Krysser alt som krysses kan for positive svar!
    Håper at dere har mange gode stunder sammen foran dere.
    Du skriver så fint om tankene rundt temaet. Vi slet veldig med å gi slipp på dvergschnauzeren, enda han var gammel da han ble syk. Det er ikke lett å ta slike avgjørelser.

Legg igjen en kommentar

Blogg

Zebra med prikker

bitmeg.wordpress.com/

Just follow your instincts

Amokk

Zebra med prikker

