Zebra med prikker

Archive for 25. mars 2012

Hvorfor er det så vanskelig??

Desverre finnes det mennesker som synes at det å påføre andre levende vesener smerte, svært ofte hunder- helt greit.
Å gi et annet vesen ubehag-ofte hardt og vondt, er helt greit. Hvorfor? Pga at de skal lyde! De skal oppføre seg som vi vil! Egentlig hadde det kanskje vært like greit med roboter??
Men da får vi jo ikke tilfredstillelsen av å se at ubehaget vi påfører hunden faktisk virker.

Jeg husker selv når jeg gikk fra de «gamle»metodene til klikkertrening. Jeg var så FRUSTRERT, bikkja var jo dum som en sau, helt passiv- og jeg fikk jo ikke straffe…..
For en får et boost av å få ut frustrasjonen(smekke hunden med lenka, dra i lenka, slå den, hyle, skrike osv) og ofte hvertfall hvis du gjorde det kraftig nok! Fikk du en hund som var som en engel- åh guuuuuuud så flinke vi var! Det funket jo. Vi fikk en hund som hørte etter- og bare det er jo et kick.
Så frustrasjonen var stor da jeg plutslig hadde en hund som ikke gjorde en dritt, og jeg kunne ikke få den til å gjøre det- SLIK jeg var vant til.
For jeg fikk jo ikke ut frustrasjonen, den var som en tilstoppet ventil- HVA skulle jeg gjøre???
Det ble til at jeg ble flink til å legge hunden i bur, avslutte treningen, eller spenne i nærmeste tre.
Det var en helt ny måte tenke på, en helt annen måte å se hunden på.
Fra å ha en trassig, frekk, dominant hund. Så så jeg plutslig at jeg hadde en hund som ikke kunne tingene jeg prøvde å lære den GODT NOK!
Photobucket
Heldigvis løsnet det( takk til en fantastisk læremester av en hund) og da fikk jeg jo kicket mitt tilbake- på en helt annen måte. Kicket av å se poletten dette ned, kicket av å føle samarbeid med hunden, kicket over en hund som gledet seg til å trene, kicket av tenke på hvordan jeg skulle gjøre dette, kicket av en hund som gav mye mer av seg selv.
Det ble en glede i hundetreningen jeg ikke hadde opplevd før, det var utfordrende på en helt ny måte. Og det var deilig å ikke påføre ubehag, deilig å ikke tvinge, lure på om det du gjorde var rett- og hvorfor gjorde da så vondt i magen?
Slutt på å ha dårlig samvittighet over hva du gjorde. Det som var litt vanskeligere var å være ærlig mot seg selv og andre.
Hunden min reiste seg på fellesdekk- i gamle dager var det fordi den var en slu jævel som skulle teste grenser.
Nå er det fordi jeg ikke har lagt opp treningen godt nok,og derfor ikke fått en stabil øvelse.
Den pilla er litt hard å svelge. Det er mitt ansvar gitt:)

Kan fortelle en histore om hvordan jeg trente før:
Hunden min skulle ha fellesitt.
Jeg spurte en av instruktørene om den kunne stå på båndet, forsåledes hindre hunden i komme til meg. Noe jeg hadde mistanke om den ville gjøre. Jeg fikk en overhøvling om at ikke faen skulle bikkja læres på den måten- feilet den og kom skulle jeg kjefte den ut,og smelle den tilbake på plass. Den lærte ikke en dritt av at en sto på båndet. Alle bikkkjer er noen slue jævler, en må bare være sluere enn dem avsluttet instruktøren med et smil.
Jeg fikk,( med vond klump i magen) fullførte øvelsen(takk gud bikkja ble sittende). Hvorpå instruktøren sa: Der ser du- den tør ikke. Sånn skal det være.
Husker også når en instruktør lærte oss oss å tvinge hunden ned i dekk, med hjelp av lenken som dras under skoen. Således tvinges hunden til å legge seg. Var jo knallbra, mye lettere å enn å trekke i labbene, eller smeller bikkja ned i dekk.
Jeg er så takknemlig,og det tror jeg hunden min også er- over hvordan vi trener nå.

Photobucket
Jeg skjønner ikke at voksne, oppegående folk kan med hensikt påføre hunden sin smerte. Og at de glupsk svelger alt som blir vist på både tv, og andre steder uten å spør seg selv om dette er lurt.
De hadde jo ikke behandlet sine barn slik- og nei hunder og barn skal ikke behandles likt. Men de skal behandle likt på ett område: de skal ikke utsettes for fare, smerte, eller påføres ubehag med vilje.
Men dette med å påføre noen noe vondt eller ubehagelig for å få det som en vil sitter godt i mange.
Bare i min familie får en høre: Nå må du ta den bikkja hardt, vise den hvem som bestemmer. Drar den i lenka, rykk igjen. Hvorfor er det så vansklig å forstå at dette ikke trenger å gjøres!!

Photobucket
Er det fordi det tar mer tid å gjøre det på en bedre måte?
At det tar lengere tid enn disse populære quick fix’s?
Tar det med god trening lengere tid å trene inn en øvelse med positive metode versus gamle metoder?
( nå snakker jeg generelt, ikke om store problemer)
Er det fordi en må sette seg inn i det? Det er jo ganske enkelt!
belønn det du vil skal gjentas, overse det andre
(igjen generelt, ikke problemer)
Er det fordi det ikke har vært slik i alle år- derfor kan det ikke være en sannhet?
Ligger det en sadist i de fleste mennesker?
OG vi som klikkertrener- driver vi å undertrykke våre sadistiske instinkter??
Photobucket
Personlig så sliter jeg med å trene med andre som trener med korreksjon, straff og aversiver. Jeg føler meg syk, og blir forbanna- og klarer ikke å skjule det. Klarer ikke så skjule at jeg synes det er undøvendig å lære inne innkalling med langline og halsbånd. Fest så langlina i en stolpe, og så rop. Løper hunden feil vei, feks mot en annen hund, så får den vondt- etter noen ganger funker det kjempebra. At den trolig har nakkeskade er ikke så farlig.
At folk smeller kjettinglenka over hundens snute før de skal inn på utstilling- for da holder den seg i ro og finner ikke på tull.
Eller slenger hunden på rygg,og leser den teksten.
At en trør på hunden hvis den ikke står/sitter/ligger i ro.
At en setter kneet i hunden som kommer og bumper på innkalling.
Hvis hunden er redd, så tving den.
Og jeg sliter fordi jeg vet at en kunne få bedre, kjappere resultater på andre måter. Og en tryggere, gladere hund.

Noe jeg ler av deriot er:
En får ikke leke med sin hund,for da blir de andre hundene på kurset så redde( ja har faktisk fått den)
En får ikke klikke på kurset, for hundene rundt blir så nysgjerrig på lyden
Ikke ha med så gode godbiter på kurs- de andre hundene blir mer opptatt av luktene
Det er helt unødvendig å gi godbit til hunden hele tiden, den gjør jo ingenting.
Vil den ikke ha frolic, så får den ingenting- da den er bortskjemt og tror den kan få det som den vil. Sånn som du gjør med dine bikkjer.
En får ikke belønne så voldsomt- det har ingenting for seg.
Du er en sånn som liker å ta det med ro du. (når en tar ting steg for steg)
Hunden din er dum, den sender skjulte signaler til min hund(derfor den hunden oppfører seg som en idiot- KUN DERFOR)
Photobucket

Nei, det er mye jeg skammer meg over i mitt hundeliv- men ikke at jeg begynte å trene med klikker,og forandret mitt syn på hundetrening og hunder.
Og mye av det skal A.W ha takk for- det var hun som introduserte meg. TAKK, er evig takknemlig. Og det er mine vofser også
hodenov09

Bare et lite hjertesukk, etter å ha lest den siste boken til Kathy Sdao:)