Zebra med prikker

Archive for 30. mars 2012

Søkøvelser

Idag forsvant rett og slett dagen. Phu, vet ikke helt hvor den ble av, men borte ble den, sammen med blodspor og apportrening.
Men jeg kunne jo ikke la dagen gå helt uten hundetrening:)
Og jeg har lenge lekt med tanken at hun kan trenes til kantarellsøk. Men er usikker på koss jeg går frem. Så jeg har lest i litt hundebøker, og husket tilbake når vi trente på dette for noen år siden.

Men siden jeg absolutt ikke vil herpe kantarellsøket( vårt fremtidige) så starter jeg med noe annet.
Jeg starter med teposer,og vi ha det inn skikkelig. Min ide er at da blir det lettere å lære inn kantarellsøket senere(krysse fingrene).

Så da klikket og belønnet jeg hver gang hun viste intresse for teposen. Det var gøy synes Zebra. Så begynte jeg å legge den forskjellige steder,og gav henne søkkomando. Der merket jeg at hun kjapt gikk på syn,og ikke lukt.
Så jeg gikk tilbake til start,og bare belønte for sniffing av tepose. Men da var Z sliten:)

Andre økt ble enda bedre godbiter. Begynte som jeg avsluttet, og ho viste stor arbeidsglede. Gjemte deretter teposen under en blomsterpotte,og markerte med klikkeren hver gang hun sniffet på den. Så var det på tide å sove litt igjen. Slitsomt å bruke prikkehjernen sin:)

Neste økt begynte jeg med blomsterpottene, da ble hun så giret at hun labbet de. Når jeg ikke belønte for det, ble hun forvirret og ville ikke mer. Søren- hva gjør jeg nå??

Jeg begynte neste økt med lek,og deretter sniffing på teposen. Så gjemte jeg teposen under potta- fikk mye skryt da hun bare snuste. Så var det gøy igjen. Godt hun har Doris hukommelse:)

Siste økt: gikk også bra. her introduserte jeg en blomsterpotte til- langt vekk fra den første. Så nærmere og nærmere. Hun vøret ikke den andre,og gikk konsekvent til den hun hadde fått belønning for før.  Jajaja. Hun er hvertfall villig.

Fant ut at siden hun ikke skal rundere lenger, kan vi bruke dette som tegn på at hun skal på jobbsøk.

Hvis noen har gode tips eller ideer til hva jeg skal gjøre videre, blir jeg glad for det. Gjerne lesetips,eller filmlinker osv.

Nå er det vel på tide å pynte til påska,og Zebra må få påskehalsbåndet sitt:)

Nyheter

Zebra med prikker

bitmeg.wordpress.com/

Just follow your instincts

Hundeblogg

Zebra med prikker